جهان

سیلویو برلوسکونی درگذشت

سیلویو برلوسکونی درگذشت

سیلویو برلوسکونی: نخست وزیر سابق ایتالیا در 86 سالگی درگذشت

سیلویو برلوسکونی، میلیاردر و مغول رسانه ای و نخست وزیر سابق ایتالیا که با سیاست های تقسیم کننده خود سیاست های این کشور را دگرگون کرد و اغلب با نظرات جسورانه خود متحدان خود را نگران کرد، روز دوشنبه در 86 سالگی درگذشت.

برلوسکونی، نخست وزیر با بیشترین مدت خدمت در ایتالیا که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را یکی از دوستان نزدیک خود می دانست و به خاطر مهمانی های “بونگا بونگا” جنسی خود شهرت یافت، از لوکمی مبتلا بود و اخیراً عفونت ریوی ایجاد کرده بود.

وی در بیمارستان سان رافائل میلان درگذشت، جایی که او روز جمعه بستری شده بود. پنج فرزند، همسرش مارتا فاسینا و برادر کوچکترش پائولو با او بودند، یک سخنگوی بیمارستان گفت.

مراسم تشییع جنازه دولتی در کلیسای میلان در روز چهارشنبه برگزار خواهد شد، که دولت آن را روز ملی عزاداری اعلام کرده است. پرچم ها تا چهارشنبه نیمه دم خواهند بود.

برلوسکونی با استفاده از ثروت عظیم و امپراطوری رسانه ای خود در سال 1994 وارد سیاست شد، حزب های سنتی را بهم زد و نخست وزیر شد. دو دهه بعد، دونالد ترامپ، یک تاجر دیگر، این رویکرد را در ایالات متحده تقلید کرد.

مرگ او احتمالاً به حزب فورزا ایتالیا او،

یک شریک کوچک در ائتلاف راستگرای نخست وزیر جورجیا ملونی، شوک خواهد زد، اما می تواند رهبری او را اگر بتواند نمایندگان و حامیان حزب او را برنده شود، تقویت کند.

امپراطوری تجاری برلوسکونی در همین حال با آینده ای نامعلوم روبرو است. او هرگز علناً اعلام نکرد که پس از مرگش کی کنترل کامل شرکت های او را بر عهده خواهد گرفت، اگرچه انتظار می رود دختر بزرگتر او، مارینا، نقش برجسته ای ایفا کند.

پوتین، دوست “واقعی” برلوسکونی، عزاداری مرگ او را اعلام کرد و گفت: “من همیشه به صادقانه ای از خرد و توانایی او برای اتخاذ تصمیمات متعادل و دوربینی حتی در شرایط دشوار تحسین کردم.”

این رابطه یکی از بسیاری از روابط عمومی و خصوصی رنگارنگ برلوسکونی بود که سردردی برای متحدان و علف خوراک برای دشمنان او ایجاد کرد.

برلوسکونی از پوتین برای حمله روسیه به اوکراین در سال 2022 سرزنش نکرد و گفت مسکو فقط می خواهد “مردم شایسته” را مسئول قرار دهد. وقتی ملونی امسال در حال بازدید از کیف بود، او اصرار داشت که ایتالیا با وجود نظرات هر فردی، اوکراین را حمایت می کند.

روز دوشنبه، ملونی – که وزیر جوانان در یکی از دولت های برلوسکونی بود – گفت: “ما با او جنگیدیم، بردیم، بسیاری از نبردها را از دست دادیم، و همچنین برای

او ما هدف هایی را که ما مشترکاً برای خود تعیین کرده بودیم، به خانه خواهیم برد. خداحافظ سیلویو.”

انریکو لتا، نخست وزیر سابق مرکز چپ، در توییتر نوشت: “برلوسکونی تاریخ کشور ما را ساخت. مرگ او یکی از این لحظات است که همه، چه آنها انتخابات او را حمایت کرده باشند یا نه، خود را تحت تأثیر قرار می دهند.”

ماریو دراگی، نخست وزیر سابق بی طرف و رئیس سابق بانک مرکزی اروپا، گفت برلوسکونی “سیاست را تغییر داد و به دلیل انسانیت و کاریزمای خود توسط میلیون ها ایتالیایی دوست داشته شد.”

دبیر دولت آمریکا، آنتونی بلینکن، به خانواده برلوسکونی و مردم ایتالیا تسلیت گفت و او را “یک شخصیت بسیار مهم در زندگی ایتالیا” خواند.

سهام A و B MFE پس از گزارش مرگ برلوسکونی تا 10 درصد افزایش یافت، با این حال تاجران در بورس میلان می گویند این می تواند راه را برای فروش یا ادغام شرکت با یک رقیب همتا هموار کند.

برلوسکونی پس از ساخت یک امپراطوری املاک و مستغلات، فوتبال و تلویزیون در دهه های 1970 و 1980، خود را در سیاست پرتاب کرد، چهار بار – در سال های 1994-95، 2001-05، 2005-06 و 2008-11 – با وجود بحران های قانونی چندگانه، نخست وزیر شد.

منبع
رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا